18. heinäkuuta 2016

6 niksiä stressin tainnuttamiseen

Moikka! Kirjoitin noin kuukausi sitten postauksen mun stressi-ja murehtimiskierteestäni (postauksen voi lukea täällä). Tällä kertaa jaan teille mun vinkit tämän kierteen lopettamiseksi. Jokaisella on omat murheen aiheuttajansa, joten niihin myös tepsivät erilaiset keinot. Nämä seuraavat keinot ovat toimineet mulla ja toivottavasti joku muukin voisi saada näistä helppiä. :-)

1. Vältä liiallista sosiaalisen median käyttöä ja pidä tarvittaessa taukoa siitä. Oon huomannut, että liiallinen somessa haahuilu aiheuttaa mulle joskus tuntemuksia kateudesta, riittämättömyydestä ja epäonnistumisesta. Some onkin "mainio" paikka vertailulle. En välttämättä aina itsekään muista, kuinka paljon esim. kuvankäsittelyohjelmilla kyetään muokata kuvaa. Nykyään kuljetaan jatkuvasti luuri tai tabletti kourassa, eikä riippuvuutta someen osata tiedostaa. Toisaalta some voi myös tarjota inspiraatiota, pienen pakopaikan stressiltä ja vertaistukea esim. chattien kautta.

2. Juttele ihmiselle/ ihmisille, joihin luotat. Tämä voi olla vaikka perheenjäsen, seurustelukumppani, ystävä, naapurin mummo, opettaja tai ammattiauttaja. Keskustelun kautta saa tukea ja ymmärrystä sekä uusia näkökulmia.

 photo IMG_0145--_zps5fc9gvot.jpg

3. Tee joka päivä, jokin asia, josta nautit. Touhu harrastuksen parissa, katso lempparisarjaasi tai hauskoja kissavideoita YouTubesta, tapaa kavereitasi tai ihan mitä vaan. On tärkeää osata varata aikaa myös itselleen ja omille jutuilleen. 

4. Kirjoita ylös to do -lista kaikista tekemättömistä asioista. Tämä selkeyttää päätäsi, koska asiat konkretisoituvat paperilla. 

 photo IMG_0139--_zps9cwz3iv6.jpg

5. Kuuntele ja tee mindfullness-harjoituksia. Voi olla, että harjoitukset tuntuvat aluksi täysin naurettavilta, mutta kannattaa antaa niille ainakin mahdollisuus. Mä aloin vasta kunnolla kiinnostua näistä vasta keväällä. Huomasin jo pian, että tehtyäni harjoituksen ennen nukkumaanmenoa rentouduin niin paljon, että nukahtaminen oli paljon helpompaa. Kärsin nimittäin keväällä harmillisista univaikeuksista. Tässä linkki parille sivulle, josta löytyy ilmaisia mindfullness-harjoituksia: linkki ja linkki.

6. Mene ulos ja nauti luonnosta. Oli sää sitten minkänlainen hyvänsä, voi oikeanlaisen varustuksen kanssa ulkoilla hyvillä mielin. Itse tykkään ottaa myös kuvia luonnosta, koska silloin pystyn keskittymään täysillä kauniiden kuvauskohteiden etsimiseen ja samalla murheet unohtuvat. 

 photo IMG_0157--_zpschs0y5ek.jpg

Mukavaa maanantaita! 
T. Emilia

16 kommenttia:

  1. Hyviä vinkkejä! Erityisesti tuo ulos meneminen ja luonnosta nauttiminen. Varsinkin jos mieli on maassa - vaikka sataisi vettä, niin ei muuta kuin sateenvarjo mukaan ja menoksi. Onhan se aika rentouttavaa katsella sadetta, kun ei ole kauheaa ihmishälinää ympärillä.

    https://turkoosivadelma.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä! Helposti jää makoilemaan sänkyyn ja silloin ongelmat tuntuvat vain isommilta. Ulos mennessä saa muuta ajateltavaa ja katsottavaa. :-) Kiitti kommentistasi! :-)

      Poista
  2. Tosi hyviä kohtia kyllä! Samaa mieltä oon kyllä kuin Jenna K :D Tosi kivoja kuvia!

    VastaaPoista
  3. Tosi hyviä ja käytännöllisiä vinkkejä. Kiitos Emilia blogini kommentoinnista. Hauska yhteensattuma, että olen lähihoitaja ja töissä päiväkodissa :) Ja ulkoilu säässä kuin säässä on niin parasta (Ja kuvailu)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla! Hauska yhteensattuma toden totta, mäkin haluisin tulevaisuudessa työskennellä päiväkodissa. :-) Niin on, luonnon kauneutta ihaillessa omat murheet unohtuvat nopeaan. Kiitos kommentistasi! :-)

      Poista
  4. Nää on kyllä ihan super hyviä vinkkejä ja oon kyllä huomannut näiden laannuttavan stressiä! Tosi kiva postaus. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, on hyvä jos on löytänyt keinot, joilla pystyy hallitsemaan omaa stressiään! :-) Kiitti hurjasti <3

      Poista
  5. Ihania vinkkejä ja todellakin tarpeellisia tällaiselle superstrassaajalle kuten minulle :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha I feel u! :-D Kiitos paljon kommentista :-)

      Poista
  6. Aivan ihania vinkkejä! Ei olisi ikinä tullut mieleen itse miettiä tällaisia keinoja stressin lievitykseen :) Sulla on mielettömän kiva blogi, jään innolla seurailemaan!

    http://emmikristiinan.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, jos löysit uusia stressin lievityskeinoja, aina kannattaa testailla eri tapoja! :-) Voi kiitos paljon, tervetuloa lukijaksi <3

      Poista
  7. Tosi hyödyllinen ja hyvä postaus :) Pitääkin pistää korvan taakse nämä vinkit! Hieno blogi sulla :)

    VastaaPoista
  8. Kiva postaus! Mietin tätä just äsken, kun luin aiheesta uusimmasta Pirkka-lehdestä. Itsekin olen kova stressaaja ja se menee aina liian pitkälle. Väsyttää, ei ole ruokahalua, mikään ei kiinnosta... Mä teen tota luontokuvausta kans, se on mulle sellainen oma rentouttava juttu :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo, kuulostaa tosi tutulta... Luontokuvaus on todellakin hyvä keino purkaa stressiä. :-)

      Poista

Vastaan jokaiseen kommentiin!
Kiitos kommentistasi ♥