3. maaliskuuta 2015

Kaukosuhteesta

Tänään oli taas kerran aika hyvästellä hetkeksi vihreisiin pukeutunut poikaystävä. Oon seurustellut mun poikaystävän kanssa hieman yli kaksi vuotta ja tästä ajasta olemme olleet todella paljon kaukosuhteessa. Kun aloimme seurustelemaan J oli yhdeksän kuukauden ajan intissä ja tällä hetkellä hän työskentelee rauhanturvaajana. Mietin pitkään, kirjoitanko aiheesta, joka on mulle näin henkilökohtainen ja samalla tuoden myös mun poikaystäväni näkyviin. Parisuhde on kuitenkin mulle niin tärkeä, että haluan kertoa meidän tämän hetkisestä elämäntilanteesta.

J kotiutuu toukokuun lopussa (pidän sormia ristissä, että hän ehtii mun lakkiaisiini! :-D), eli ollaan nyt oltu erossa 3 kuukautta ja jäljellä on enää toiset 3 kuukautta. Aika on välillä tuntunut matelevan etanan lailla ja ikäväkin on välillä hiipinyt salakavalasti, mutta mulla on tapana ajatella, että meillä on tulevaisuudessa vielä paljon aikaa viettää yhdessä. Meillä on kummallakin kiinnostusta lähteä vaihtoon, joten saattaapi olla, ettei tämä jääkään meidän viimeiseksi kaukosuhde-vaiheeksi. Kaikki kuitenkin aikanaan. :-) Kaukosuhteessa on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kaiken kaikkiaan tämä on toiminut mielestäni hyvin. :-) Toisessa ei tarvitse olla koko ajan kiinni, jos luottaa toiseen.

Kuva: kesä 2013
Kuvat: kesä 2014


Muutamia plussia:

+ Arvostaa enemmän yhteistä aikaa.
+ Oppii elämään itsenäisemmin ja ilman riippuvuutta toisen jatkuvasta läsnäolosta.
+ Ei tule niin paljon turhia, pieniä riitoja.
+ Voi viettää paljon aikaa ystävien kanssa. Useimmille yksi vaikeimmista ristiriidoista on, miten jakaa aika ystävien ja seurustelukumppanin kanssa. Ystävyys saattakin ainakin seurustelun alkuaikoina jäädä hieman taka-alalle.
+ Herkuttelut ja ulkona syöminen vähenevät, mikä näkyy niin kukkarossa kuin vyötärölläkin. :-D
+ On kiva tehdä yhdessä suunnitelmia, joita voi toteuttaa tavatessa seuraavan kerran.
+ Saa vallata sängyn kokonaan itselleen. No okei, onhan se ihanaa nukkua toisen viekussa (varsinkin kun poikaystävän sänky on paljon isompi kuin mun).

... ja miinuksia: 

- Ikävä toista ja toisen läsnäoloa.
- Huono nettiyhteys vaikeuttaa yhteydenpitoa.
- Keskustellessa viestipalvelujen, kuten Whatsappin tai Facebookin kautta, voi tulla helposti väärinymmärryksiä, koska ei näe toisen ilmeitä ja eleitä tai kuule toisen äänensävyä- tai painoa.
- Ei voi katsoa romanttisia elokuvia tai sarjoja, koska... no tulee ikävä toista puoliskoa (ainakin itselläni käy näin :-D).
-  Hellyydenpula! Mielestäni yksi parhaimmista asioista maailmassa on haliminen ja toisen kainalossa oleminen. 
- Ei voi jakaa samalla tavalla arjen kaikkia pieniä asioita kuin kasvotusten.
- Mun poikaystävällä on stressiä alentava vaikutus muhun - mä hermoilen kaikesta, mutta J:llä on tapana sanoa rauhallisesti "ei se oo niin justiinsa". Ja erityisesti nyt ylppäreiden aikaan kaipaisin mun poikaystävää rauhoittelemaan mua. :-D

Aluksi toisen halu esim. vaihtoon tai rauhanturvaajaksi ulkomaille voi herättää voimakkaitakin tunteita niin vihaa kuin suruakin, mutta tällöin on hyvä rauhoittua ja ajatella asiaa toisenkin näkökulmasta ja antaa tukea toiselle. Täytyy sanoa, että koen kaukosuhteessa olemisen vahvistaneen niin meidän suhdetta kuin minua itseänikin. :-)

T. Emilia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vastaan jokaiseen kommentiin!
Kiitos kommentistasi ♥